2020. február 16., vasárnap

Jack London: Aranyások Alaszkában

Jack London: Aranyások Alaszkában. 1912, 238 oldal




"Az arany és az ármány szétválaszthatalan sziámi ikrek. Az ármány, a gyilok, a csapda az arany megszerzéséért és birtoklásáért születtek és tökéletesedtek az emberek között. Jack London történetei – legyen a főhős szánhúzó kutya, szabadon vándorló farkas, ökölvívó vagy aranyásó – mindig arról szólnak hogy az emberek tekintélyes része miképp szédül meg a pénz, az arany,a gazdagság megszerzésének puszta lehetőségétől is – hogyan válik az ember vérszomjas farkassá, hogy aranyat szerezzen, olyan vérszomjassá, hogy emellett az igazi szürke farkas ártatlan báránynak hat. Az emberfarkasokkal való kegyetlen küzdelemről szól a szerzőnek ez a műve is – mit sem öregedve 150 év alatt."




Nem olvastam még ez előtt Jack Londontól, a kutyás-farkasos történetei kapcsán gondoltam rá mindig. Szerencsére egy olyan kiadást olvastam, aminek nem volt fülszövege, mert az nagyon félrevezető, egyáltalán nem "vérszomjas farkasokról" szól a regény, hanem nagyon is rendes és kedvelhető, összetartó emberekről. Magának a kisvárosnak is van valami szívet melengető, romantikus bája, ami átlengi az egész kötetet.

Rövidebb kis történetekből áll a regény, amik igazából akár önállóan is megállnák a helyüket, de a kronológia miatt azért mindenképp így összességében adnak egy kerek egészet. Nekem nagyon-nagyon tetszett maga ez a felépítése is a regénynek, de a stílusa is nagyon szórakoztató, humoros, máskor kellően izgalmas és mindeközben nagyon is emberi. A szereplők igazán kedvelhetőek, a két főszereplő, Dagi és Felhő nem mindennapi kalandokon mennek keresztül, az összetartásuk és a barátságuk pedig végig példaértékű.

"... mi ketten jó aranykutatók és gyakorlott aranyásók vagyunk. De ha üzletről van szó, mi vagyunk a legnagyobb palimadarak, akik valaha is bedőltek ennek a hogyan-legyünk-könnyen-gyorsan-gazdagok szélhámosságnak. És ezek után pedig megyünk a hegyekbe, a szálfaerdők közé...."

Az író nagyon érzékletesen mutatja be az aranyásók korabeli Alaszkát, végig úgy éreztem, hogy én is ott menetelek Felhőékkel a hófödte tájakon az akár -40 fokban, hajtom a kutyaszánt, kalapálom be a cölöpöket a parcellákért folytatott küzdelem részeként. Imádtam a tájleírásokat, az összes kalandot, amiben szereplőinknek része volt. Volt, amit végig mosolyogtam (pl. A nagy tojásspekuláció hatalmas!), volt, amit úgy olvastam, hogy a szívem majd kiugrott a helyéről, míg a végén még egy-két könnycsepp is kicsordult. Egyet biztosan állíthatok, egy percig sem unatkoztam! Felhő hatalmas jellemfejlődésem ment át ez alatt a 200 oldal alatt, a könnyen kihasználható kisfiúból a végére egy igazi nagybetűs férfi lett. 

"Dagi, a legértékesebb dolgot akarom, ami Klonkide-ban van, és nem várhatok. Erről van szó. Többet ér, mint egy aranytó vagy egy egész aranyhegy. Többet ér a kalandnál, a húsevésnél, a medveölésnél."


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése